czwartek, 25 września 2014

Nawrót choroby alkoholowej - objawy cz.I






Zapewne spotkałeś się z takim określeniem jak Nawrót choroby alkoholowej. W terapii ten temat jest omawiany co najmniej na kilku zajęciach. Wszelkie źródła opisują niemal identyczne więc chyba też "uniwersalne" symptomy w pięciu grupach. Postaram się przetłumaczyć je z polskiego na nasz... w pięciu artykułach: Zmiany w samopoczuciu fizycznym,  Zmiany w samopoczuciu psychicznym,  Zmiany w trybie życia,  Zmiany w stosunkach z innymi ludźmi, Zmiany w obszarze myślenia.

Więc po pierwsze co to jest nawrót? Alkoholizm jest chorobą przewlekłą i jak każda tego typu choroba ma swoje nawroty, tak katar sienny też ma nawrót.
W przeciwieństwie do głodu nawrót jest długotrwały. Głód powstaje w przeciągu maksymalnie kilku dni, nawrót może rozkręcać się tygodniami a nawet miesiącami. Sam najdłużej byłem (po zdiagnozowaniu) w nawrocie cztery czy pięć miesięcy.
Tak jak piasek na plaży przypomina głód tj. nagrzewa się szybko ale też szybko stygnie, to nawrót jest jak woda która ogrzewa się powoli ale też znacznie wolniej stygnie, aczkolwiek wyjście z nawrotu jest w prost proporcjonalne do wprowadzonych zmian w życiu o czym później.
Tak, to jest cecha dość niebezpieczna. Niebezpieczna z tego względu że wszelkie zmiany w postrzeganiu, bo tak naprawdę i w głodzie i w nawrocie to sposób postrzegania się zmienia a nie rzeczywistość. Więc zmiany te są rozciągnięte w czasie a czas ma to do siebie że wymazuje pewne rzeczy z pamięci, kontrast zanika. Wiecie do wszystkiego można się przyzwyczaić również do rosnącego napięcia.
Dlatego ważne, jeżeli jesteś uzależniony, proszę zapamiętaj jak amen w pacierzu, zapoznaj bliską Ci osobę z objawami nawrotu. Może to być żona, mąż, partner czy partnerka, przyjaciel lub przyjaciółka. Ktokolwiek kto ma z wami do czynienia na co dzień. Pies czy kot odpada, bo jeżeli dasz mu taką listę do zapoznania to co najwyżej ją zeżre...  Wiec osoba ta najprawdopodobniej szybciej zauważy zmiany w Twoim życiu niż ty sam. Alkoholik kiedy się nakręca często wini wszystkich prócz siebie. Może po prostu najlepsze zostawiamy na koniec... ;) nie wiem, taka dygresja.
Oczywiście wara ci wraz z tą listą przekazać drugiemu człowiekowi odpowiedzialność za siebie! Jeżeli taka osoba zechce być co najwyżej taką lampką kontrolną to będzie i tak bardzo dużo.
Dalej, nie bój się nawrotu, prawdopodobnie jest on nieunikniony zwłaszcza w pierwszych latach trzeźwienia. Znam ludzi którzy na samą myśl o nim reagowali jak na śmierć. Kiedy mówiłem że jestem w nawrocie patrzyli na mnie jak by mi ktoś zmarł... Być może tak wyglądałem, ale zawsze w momencie kiedy do mnie dochodziło że jestem w nawrocie odczuwałem ogromną ulgę. Wiecie kiedy poznaje się diagnozę to prawie zawsze jest lepiej niż przed niewiedzą co mi jest. Jeżeli nie od razu to z czasem na pewno.

Tak więc jeszcze raz, nie bój się nawrotu, nawrót nie oznacza zapicia, może się tak stać, jednak kiedy zostanie on odkryty w porę dość szybko można wrócić do dobrego samopoczucia.
Druga sprawa, często po zdiagnozowaniu nawrotu w życiu zachodzą poważne i pozytywne zmiany!
Dlaczego? To proste, nawrót nie bierze się z powietrza.  Najprościej, nawrót jest wynikiem dwóch rzeczy razem lub osobno. Nie stosowania się do zaleceń dla trzeźwiejących alkoholików i/lub  długotrwałego stresu. U mnie frustracja powodowała nawroty. Kiedy przez długi, długi czas byłem z czegoś nie zadowolony, to miałem dwa wyjścia, albo coś w życiu zmienić (oczywiście na lepsze, mimo że często nie wiedziałem co z tego będzie) albo w końcu pęknąć i pójść chlać. Wiecie to jest najciekawsze w uzależnieniach. Rozwój osobisty jest tak właściwie niezbędny. Alkoholik który stoi w miejscu COFA SIĘ!  Zawsze podkreślam że jako uzależnieni mamy błogosławieństwo :)
Wracając do nawrotu, nie bój się go, poznaj jak najlepiej, dzięki niemu ucz się. Wykorzystaj nawrót jako motor do zmian w życiu.

Oto objawy nawrotu choroby alkoholowej. Pamiętaj że wszystkie nie zawsze muszą oznaczać nawrót. Podobnie jak Dzienniczek głodu alkoholowego (klik)  niektóre symptomy pojawiają się u wszystkich ludzi. Więc również u Ciebie nie muszą oznaczać nawrotu. Jednak zachowaj ostrożność i autodiagnozę kiedy wyróżnisz któryś z nich.

I. Zmiany w samopoczuciu fizycznym.

1. Sporadyczne, krótkotrwałe występowanie "suchego kaca" - czujesz się jak na drugi dzień po dużym piciu, mimo że nic nie piłeś. Znamy to z dzienniczka głodu alkoholowego.

 Co tu dużo mówić, chyba nie muszę wyjaśniać nikomu czym jest kac... Bóle głowy, kapeć w ustach, potliwość, nadwrażliwość czy lękliwość są znane każdemu alkoholikowi. Jeżeli nie piłeś w ostatnich dniach a masz takie coś to zwróć na to szczególną uwagę.
 
2. Czucie smaku lub zapachu alkoholu bez przyczyny. 
 Kiedy właściwie nie wiadomo czemu czujesz smak lub zapach alkoholu. Kiedyś na przykład czułem smak alkoholu pijąc sok pomarańczowy lub cole. Jeżeli tak się dzieje to zwróć na to uwagę.

 3. Sny alkoholowe. Najczęściej śni się picie alkoholu, po obudzeniu trudno odróżnić, czy to był tylko sen, czy piłeś naprawdę. 
 Tu chyba nie trzeba nic wyjaśniać. Zastanów się co mogło wywołać taki sen. Jakie wydarzenie z ostatniego tygodnia lub jaka "rocznica" czy pora mogła to spowodowała. Czasami takie akcje zdarzają się w sytuacjach w których kiedyś się dużo piło, np. urodziny czy święta.

4. Trudności z zasypianiem, bezsenność. 
 Jeżeli masz takie trudności to w pierwszej kolejności zastanów się dlaczego tak się dzieje? Czy zbyt późno jesz ciężkie potrawy, pijesz kawę wieczorem czy może coś cię trapi? Jeżeli już będziesz wiedział co powoduje twoją "bezsenność" to zastanów się od czego możesz wprowadzać zmiany. Sam piłem i piję wieczorem herbatę melisa.

 5. Utrata apetytu lub uczucie, że się jest wiecznie głodnym, nadmierne pragnienie.
 Jeżeli nie jesteś chory to zwróć uwagę na swój apetyt, jak zawsze poszukaj przyczyny w sobie, w myślach i emocjach. Zastanów się co najczęściej ostatnio czujesz i myślisz? Po za tym możesz zmienić dietę, to cię zaciekawi i zachęci do jedzenia. Jeżeli masz nawyk podżerania, zwłaszcza czekolad to również poszukaj stresu który tak naprawdę zajadasz. Sam lubię wciągnąć od czasu do czasu tabliczkę czekolady, jednak jeżeli takie akcje zdarzają się często to przerzucam się na jabłka i duże ilości wody. Nie koniecznie razem bo sraja murowana ;)

6. Przemęczenie, poczucie osłabienia.
 Każdy czasami ma dość mimo że nie pracuje w azjatyckim stylu... Jeżeli jednak zdarza Ci się to nad wyraz często a nie jesteś zarobiony to zastanów się co może powodować twoje osłabienie? Możesz przy okazji zrobić sobie wyniki, spokojnie to nie operacja na otwartym mózgu. Zwróć uwagę czy zachowujesz Program HALT (klik)
Czy jesteś znudzony życiem i otoczeniem? Jeżeli tak to czas na zmiany! Przemebluj mieszkanie, zrób sobie kąpiel, zadbaj o siebie w imię zasady "Jak mi się nie chce to tym bardziej to zrobię" (o ile twoje samopoczucie nie jest wynikiem czysto fizycznym!) Taki restart pomagał mi zawsze.

7. Bóle głowy i inne bóle bez określonej przyczyny 
  W sumie w tym przypadku patrz punkt wyżej. 

Kolejna część (tutaj-klik) Miłego, Aquarius.

10 komentarzy:

  1. Witam!
    Tak czytam i czytam. przerabiałam to na terapii.
    Ale jak na razie(ponad 4 lata) nie dopadło mnie to!.wiem jednak,że mogę tego doświadczyć.Poznałam osobę,która to przerabiała.
    Trzymam się jej i uważnie słucham.jest dla mnie "namacalna"?:).Doświadczyła
    przeżyła....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście nie ma tragedii. Nawrót nie jest taki zły jaki mógłby się wydawać :) Bardzo dobrze że masz kogoś takiego kto tego już doświadczył i wie czego się spodziewać. Miłego

      Usuń
  2. Witam według mnie nawrót to wtedy gdy już się nachleje , a łamanie zaleceń terapeutycznych do krótka droga do nawrotu, logiczne, sny alkoholowe bedą cały czas u każdego alkoholika , w ten sposób organizm odreagowuje zły stres, więc nie ma co panikować

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj. Sny alkoholowe nie koniecznie będą cały czas. Mnie się zdążają ale niezwykle rzadko. Niestosowanie się do zaleceń to oczywiście krótka druga do zapicia, zwłaszcza na początku drogi. Dzieki za podzielenie się. Pozdrawiam :-) Aquarius.

      Usuń
  3. Niemożność zaśnięcia jest tak straszna rzeczą, że czasem mam ochotę rozpędzić się i zatrzymać na ścianie. Potem jestem zmęczony, drażliwy i koło się zamyka, jedno ciągnie za sobą drugie...nie moge powiedzieć, że to koszmar, bo musiałbym spać, żeby je mieć...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem coś o tym. Przewracasz się z boku na bok, w głowie gniazdo szerszeni. Kiedy zaczynasz zasypiać, dzwoni budzik... Można sobie na wkręcać. Jest jeden plus, można posłuchać swoich myśli, następnie zbadać ich motywy. Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  4. W sytuacji gdy się ma nadmierne problemy z alkoholem czy innymi używkami typu narkotyki czy dopalacze- ważne jest odtruwanie organizmu pod okiem speckalistów http://www.odtruwamy.pl/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, czasami objawy abstynencyjne wymagają opieki medycznej. Są to dość skrajne przypadki ale jednak. Pozdrawiam

      Usuń
  5. Moje Życie to doskonałem miejsce, w które pomoże Ci uporać się z każdym uzależnieniem. Warto dać szansę terapeutom, którzy naprawdę potrafią pomóc.

    OdpowiedzUsuń
  6. Moje problemy z alkholem zniszczyły naszą rodzinę. Gdyby nie Moje Życie title="ośrodek terapii">www.moje-zycie.eu, pewnie straciłbym wszystko. Na szczęście powoli odbudowuje swoje życie. Nałóg został już tylko gorzkim wspomnieniem.

    OdpowiedzUsuń