czwartek, 27 sierpnia 2015

Dlaczego warto przestać pić, czyli co się ze mną stanie gdy przestanę pić

Pixabay



Witam, odwiecznym pytaniem czynnego alkoholika który z jakiś powodów chce przestać pić jest:
A co ze mną będzie? Co się ze mną stanie? Jak to jest być trzeźwym? 

Pamiętam jak w ostatnich miejmy nadzieje, pijackich dniach szukałem na te i inne pytania odpowiedzi. Chciałem nawet pogadać z kilkoma trzeźwiejącymi alkoholikami, jednak podchodziłem do tematu jak pies do jeża, więc na internecie się skończyło. Na dzień dzisiejszy żyję w ten sposób ponad 6 lat i mimo że nie mam zjedzone wszystkich rozumów to coś już tam wiem.

Nie będę pisał na co uważać i do czego się stosować bo takie informacje są już na blogu i w książce "Jak zrobiłem z piekła raj"

Wspomnę jedynie o objawach abstynencyjnych bo to jest dość istotne. Jeżeli piło się dłuższymi ciągami to mogą one być dość silne i może się nie obyć bez pomocy lekarza. Sam miałem kaca giganta jakieś cztery dni aczkolwiek z każdą dobą było coraz lepiej. Nie wymagałem hospitalizacji jednak bywa że ludzie potrzebują takiej pomocy. Nie ma się czego wstydzić bo

a) To jest niebezpieczne i można zejść
b) To nie znaczy że jesteś gorszy, po prostu masz taki a nie inny metabolizm więc skończ ze swą chorą dumą!
c) Dzięki detoksowi i opiece odstawienie i pierwsze dni mogą być łatwiejsze

Dla pomocy podam że jeżeli w ciągu dnia czułeś się dość dobrze to i w nocy powinno być ok. Jeżeli natomiast w ciągu dnia miałeś silne objawy abstynencyjne w postaci drgawek czy majaczenia to w nocy mogą one się nasilić, wówczas lepiej iść na detoks.

W domu zalecam litry soków pomarańczowych i/lub pomidorowych, dużo owoców, można sobie pomóc suplementami w postaci magnezu itd.

Teraz tak, wiem jak te słowa brzmią, nie są zbyt zachęcające co? Tak naprawdę w większości wypadków nie trzeba lekarza, jednak  racji że statystycznie takie akcje się zdarzają to o tym pisze.

Będąc w domu pij hektolitry soków pomarańczowych i/lub pomidorowych. Nie tych najtańszych bo to barwiona deszczówka. Do tego zdrowo i w miarę lekko się odżywiaj (dużo owoców), można sobie pomóc suplementami w postaci magnezu itd. Zapewne jedzenie do gardła będziesz kijem upychał ale góra przez dobę lub dwie :-)

Po tym zachęcającym wstępie przejdźmy do tematu:

Czego się spodziewać

1. Na pewno możesz się spodziewać że będziesz wiedział co wczoraj robiłeś, gdzie byłeś z kim gadałeś itd. Jak by nie patrzył do ogromny plus ;-)

2. Po kilku dniach kiedy miną dolegliwości fizyczne Twoje odbicie w lustrze nabierze blasku. Skóra zblednie do zdrowszej barwy, mina się poprawi, pozycja bardziej wyprostuje. Najważniejsze, w oczach pojawi się oznaka życia którym jesteś.

3. Idąc ulicą przestaniesz bać się swojego cienia, a po kilku tygodniach będziesz dumny (zapewne zapomniałeś co to zdrowa duma) z Tego kim jesteś. Podniesiesz głowę a na twarzy pojawi się zachwyt.

4. Na dzwonek do drzwi lub telefonu nie będziesz reagował przyśpieszonym pulsem, odruchem wymiotnym i spięciem jak na chwile przed zapadnięciem wyroku... (mnie reakcja na telefon przeszła dość późno ale jednak ;-)

5. Do lekarza nie pójdziesz już wyłącznie po L4 ;-)

6. Jedzenie, oj tak to jest coś. Śniadanie będzie miało smak, w ogóle jedzenie będzie miało smak. Posiłki będziesz traktował jako celebracje życia a nie zło konieczne, byle co, byle gdzie i z byle kim. Byle by było miejsce w żołądku na kolejne piwo...

7. Czas... to jest coś, czasu będziesz miał po uszy, bynajmniej przez pierwszych kilka miesięcy. Skąd on się weźmie? Doba nie zrobi się przecież dłuższa. Po prostu po odstawieniu butelki zrobi się ogromna dziura w Twoim wnętrzu. Zawsze podkreślam że picie zajmuje maksymalnie 10-20% czasu poświęcanego na to "hobby" większość to :

1.Skąd wziąć kasę na butelkę 
2.Jak mam zagadać o tą kasę
3.Kiedy oddam
4.Gdzie kupić
5.Czy zdążę przed zamknięciem
6.Kurwa nie zdążyłem
7.Gdzie teraz
8.A tam jest dość daleko
9.A trudno idę
10.Mam, jest dobrze
11.Kurcze do wieczora długo a nie mam już zbyt wiele
12. Czytaj punkty od 1 do 5  lub od 1 do 9 
13. Mam, zaraz łyknę i będzie ok. 
14. Kurwa a na rano?!
15. Czytaj punkty od 1 do 5  lub od 1 do 9 

Lub jeżeli nie codziennie, to tak:

1. Zaraz weekend :-)
2. Może gdzieś pojadę, rodzina mi gada że wakacje dobiegają końca a nigdzie nie byliśmy
3. Ale ja mam ochotę na grilla i piwo
4. Jeszcze kilka godzin w pracy i poprawie sobie humor..., zasługuje na to
5. Jest, jest, jest. Teraz szybko do sklepu i do domu
6. Spokojnie, nie wypije tyle co ostatnio, jutro gdzieś się wybierzemy
7. Kurwa, już poniedziałek?! Kiedy to zleciało?! Ja pierdole, jak mnie głowa boli...
8. Koniec z piciem, mam rodzinę, trzeba się ogarnąć.
9.Piątek, to był ciężki tydzień, ale nic, zaraz weekend...

Ten cykl bywa przerywany czynnościami związanymi z lepszymi lub gorszymi dniami, tłumaczeniem się w pracy i w domu z zachowania i konsekwencji picia. Jak się narobi bałaganu to trzeba po sobie posprzątać, najczęściej kłamiąc.
Właśnie, kłamstwa, kłamstwa, kłamstwa. Kłamstwa na każdym kroku, w pracy i w domu. Jest ich tyle że w końcu się w nich gubisz. Jak każdy również i ja, sądzisz że jesteś perfekcyjnym kłamcą ale i tak każdy wie co jest grane. Może nie w szczegółach ale jednak. I ta sytuacja kiedy idziesz ulicą z rodziną, spotykasz znajomego u którego niby byłeś... to napięcie byle by on niczego nie klepnął. Ten lęk że zaraz wyjdzie na jaw. Ogólnie takie dawki negatywnych emocji powaliłby nosorożca więc nie myśl że Tobie się to nie udziela.

Jak widzisz maaaaasa czynności związana z piciem nie podlega samemu piciu. Kiedy odchodzi butla, wraz z nią cała uwaga poświęcana temu co w okół niej się kręciło, więc większość czynności, myśli, zachowań. W raz z nią odchodzi cały ten syf po którym zostaje w Tobie dziura wielkości Bałtyku.
Tą dziurę należy (a prędzej czy później tak się stanie, niemal samoczynnie) zapełnić czymś innym.
Więc warto to zrobić świadomie, by było to konstruktywne.

8. Będziesz miał czas na zapomniane hobby, jazdę rowerem, spacery, rodzinę, filmy i gry, drobne prace w domu i ogrodzie. Będziesz miał czas i ochotę na rzeczy które ci nawet przez głowę wcześniej nie przeszły, bądź były odległym i niespełnionym marzeniem.

9. Zaczniesz przyciągać zainteresowanie, nie ma nic gorszego dla ludzi niż odpychający i przepity troll, spoko nie oceniam też byłem trollem :-) Po za faktami z punktu "2"  zadbasz o garderobę i ogólnie o szeroko pojęty wygląd. Skutkiem ubocznym takiego zachowania będzie zainteresowanie bliskich i obcych ludzi :-) Oczywiście pozytywne zainteresowanie.

10. Zaczniesz dostrzegać takie rzeczy Jak cieszyć się życiem, 150 sposobów :-D (kilk)

Zapewne jest tego więcej, pisząc z marszu nie przypominam sobie wszystkiego, stąd prośba do zdrowiejących aby w komentarzu dopisali rzeczy które pominąłem :-)

Czego się nie spodziewać i czego nie oczekiwać 

1. Nie oczekuj i nie spodziewaj się wyżej wymienionych rzeczy jeżeli nie będziesz na 120% pewny swojej decyzji o nie picu. Jeżeli będziesz jęczał jak stonka po wykopkach, jeżeli będziesz się wahał, jeżeli będziesz kręcił się pomiędzy Pić czy nie pić, jeżeli jedną nogą będziesz w butli, to będziesz żył na dupościsku czytaj z granatem w tyłku. Mając granat w tyłku trudno mówić o odprężeniu...

2. Sporo opisałem w książce "Jak zrobiłem z piekła raj". Między innymi :

1. Nie stawiaj sobie pomnika, to że nie wracasz do domu na autopilocie nie oznacza że teraz wszyscy mają cię na tronie nosić
2. Nie oczekuj że alkohol nie będzie na Ciebie działał. Butelka nigdy nie będzie mi obojętna, Tobie również. Zwłaszcza na początku może dość silnie działać na Twoją świadomość i podświadomość
3. Zmienią się znajomi, to oczywiste że kiedy przestaniesz pić, zmienią się znajomi i otoczenie. Plus tego jest taki że przynajmniej odfiltrujesz przyjaciół od nieprzyjaciół...
4. Przeczytaj jeszcze fragment mojej pierwszej książki "Daj czas czasowi" (klik)

Trenuj cierpliwość i pokorę (nie myl pokory z uległością, tak się przyjęło ale to błędne rozumowanie tej cnoty. Pokora to umiejętność widzenia siebie w prawdzie, a to oznacza mężność)

Największym plusem tej choroby (tak alkoholizm to choroba która ma swoje kryteria według normy ICD-10 (CDDG) ) jest fakt że najskuteczniejszą a może i jedyną metodą leczenia jest rozwój osobisty. Więc oznaką postępu w leczeniu jest przeszywający spokój i zadowolenie oraz ciekawostka, spadek tolerancji na wyzysk. Skutkiem ubocznym jest spełnione życie i poprawa każdej jego sfery. Z tej choroby naprawdę można być dumnym, mimo że nie da na nią ani L4 ani renty ;-)

S.B. (Aquarius)

13 komentarzy:

  1. No I prosze!!! Najgorsze to te taxowki nocne: podroz do otwartego o 3 nad ranem monopolowego I z powrotem; 20 funtow - butelka: 5 funtow!!! Ile butelek sie marnowalo w trakcie podrozy!? Ha ha ha... Hardin.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No nie źle :-) a jak się szwędacz włączył... To dopiero był przemiał gotówki. Kasa szła przez palce lepiej niż w niejednemu politykowi ;-)

      Usuń
  2. To takie prawdziwe...ja bym dodala jeszcze strach i obawy przed tym czy rano w pracy nie wyczuja ode mnie alkoholu,zwlaszcza po piciu do poznych godzin wieczornych w przeddzien.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I ta nieustanna ucieczka wzroku i wydechu podczas rozmów ;-)

      Usuń
  3. Jak bym o sobie czytała :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z jednej strony smutne ale z drugiej dające światło nadziei że nie jesteś sama w tym wszystkim :-)

      Usuń
  4. Dzisiaj nie piję!!! Idę po pomarancze i sok jabłkowy.

    OdpowiedzUsuń
  5. Cześć.
    Po raz pierwszy po przeczytaniu Twojego materiału (a podobnych czytałem wcześniej co najmniej kilka)jakaś szara komórka w moim czerepie otrzepała się z kurzu i coś zaczęła jarzyć. Może to już czas na refleksję, a może w skutek tego, że od tygodnia drętwieją mi palce w lewej dłoni i zacząłem na poważnie bać się, czy nie mam już neuropatii alkoholowej
    Tak czy siak pozdrawiam i...
    idę po pomarańcze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć, bardzo dobry pomysł ;-) A jak już najesz się tych pomarańczy to kierunek wspaniałe życie, droga wiedzie przez terapię lub AA ;-) Miłego, SB

      Usuń
  6. Cześć.
    2 lata temu ze względów zdrowotnych postanowiłem ograniczyć picie ( głównie Whisky i piwo ) i udało mi się. Rodzina , praca , hobby ( rower , narty , podróże ) wszystko poukładane od lat. Ale mam jeszcze niespełnione marzenia ( patrz pkt 8 ) . Postanowiłem całkowicie zrezygnować z alkoholu. Ten Blog i Vlog Sylwka pomaga mi w tym , dzięki niemu dowiaduję się więcej o samym sobie.
    Polecam lekturę o tym co alkohol w najmniejszych ilościach robi w naszym ciele i mózgu ( przemiany chemiczne ) totalna trucizna. Za jakiś czas odezwę się jak mi idzie nie picie.

    Niespełnione Marzenie czeka - motocykl.

    Trzymajcie kciuki.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak ja się cieszę, ze trafiłam na ten blog...chcę walczyć o lepsze jutro...ba! O lepsze całe życie. Trzymajcie kciuki

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie piję od Nowego Roku. I mam nadzieję że wytrwam już w tym postanowieniu na zawsze. Co prawda nie było to picie jakieś w dużych ilościach. Ale co dzienne, wieczorkiem po pracy 1-3 piwka. A teraz od niemal 2 tyg zero kropli alko.

    OdpowiedzUsuń